Longrun aneb žena nepatří k plotně, ale na trať :-)

Vážené dámy,

jak jsem již před časem avizovala, podařilo se mi navázat spolupráci s Vandou Kadeřábkovou Březinovou a právě vytváříme Olomouckou běžeckou skupinu Longrunu. Kdo nezná a nikdy se nesetkal s tímto pojmem, odkazuji na stránky www.longrun.cz , kde se dovíte, jak je báječné zařadit se mezi ty správné ženské, které se chtějí uplatnit nejen jako matky, ale také mají chuť samy sobě něco dokázat.

Nejde vůbec o závodění. Ráda bych v Olomouci vytvořila tým běhajících žen (na věku vůbec nezáleží), které si občas společně vyběhnou a cestou si poklábosí o příteli, práci, dětech, rodině a třeba i zdravé stravě nebo o tom, jak začít hubnout nejen sportem, ale také vhodným jídelníčkem. Zatím je nás malá partička a vybíháme asi dvakrát týdně.

Neváhej a přidej se k nám. Vždy se podřizujeme tempu nejslabší z nás, takže se vůbec neboj, že bys nám nestačila. Kdo si potřebuje zvýšit tempo má šanci kdykoliv přidat a od skupinky se odpoutat. Výhody jsou hlavně v tom, že každá z nás má motivaci, ve skupince čas rychleji ubíhá :-) a v odpoledních hodinách, kdy je brzy tma, se nemusíme venku bát.

Těším se na  náš další společný běh :-)

Lenka

Rubriky: Nutriční poradna | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Longrun aneb žena nepatří k plotně, ale na trať :-)

Veselé Vánoce!

 
 
 
 
 
 
 
 
Všem, kteří jste se mnou spolupracovali nebo se zúčastnili mých běžeckých    akcí, ale i ostatním,  přeji příjemné prožití svátků vánočních a úspěšné vykročení do nadcházejícího roku 2012.
 
Doufám, že se v příštím roce rozšíří náše společná rodina příznivců zdravého životního stylu, ale i nadšených hobíků běžeckých, a že se nám podaří vystavit ještě pevnější základ zdraví naše a našich blízkých. 
 
Veselé Vánoce všem přeje Lenka!
 
Rubriky: Nutriční poradna | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Veselé Vánoce!

Jogging nejlepší cesta ke štíhlosti a pevnému zdraví!

Milé dámy,

zapomeňte na šílení v kuchyni, pečení cukroví a předvánoční úklid. Nikdo to stejně neocení. Raději si nazujte pohodlné tenisky a pojďte si se mnou vyběhnout po večerní vánoční Olomouci. Budete se cítit dobře a ještě vám budou všichni okolo závidět hezkou postavu hned po Novém roce :-) . Domluvit se můžeme na této adrese  http://www.behej.com/topic/10403-behajici-maminky-z-olomouce nebo mi napište na email info@cojist.cz, případně  zavolejte na telefon v kontaktech.

Tak hurá do toho!!!! :-) :-) :-)

PS: …. v záložce Běhajícím maminkám z Olomouce je více podrobností

 

 

Rubriky: Nutriční poradna | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jogging nejlepší cesta ke štíhlosti a pevnému zdraví!

Jak přežít Vánoce a nepřibrat?

Období Vánoc je nejstresovější období z roku. Začíná připomenutím s první baňkou v supermarketech, které je každým rokem dříve a dříve. V posledních letech se začínají symboly Vánoc objevovat již v říjnu. Jen ti nejodvážnější si nechávají nákupy vánočních dárků pro své blízké na poslední chvíli, a až do té doby si nepřipouští jiný než pracovní stres. Bohužel většina z nás, a přiznejme si, že se bude jednat hlavně o ženy, začínají stresovat již říjnu, kdy se vkrádají první povinnosti, kdy umýt okna, kdy začít péct perníčky, kdy je třeba vybrat druhy cukroví, které budeme péct, připravit dětem Mikuláše a do toho všeho ještě vymyslet a sehnat dárečky. V tomto šíleném stresu nezbývá čas na nás samotné. A co teprve naše postava, jak být v klidu, mít vše připravené, užít si tento čas a ještě nepřibrat? Nebo jste se už smířili s myšlenkou, že to jako každý rok nějak přežijete a s příchodem nového roku si opět dáte předsevzetí diet? Dámy, dívky, ženy, slečny, maminky, babičky, tety (prosím muže za pochopení, že jsem tento příspěvek směřovala spíše ženám, přestože se všechny rady týkají i vás mužů), připravila jsem pro vás v krátkosti pár rad, jak se tomu vyhnout, přežít vánoční stres, užít si nádherný vánoční čas a ještě se nepřipravit o to potěšení stoupnout si 1. 1. 2012 hrdě na váhu.
Nebudu zde hovořit o úklidových přípravách, co se týká moji práce výživového poradce, mohu vám je jen a jen doporučit  ! S každým umytým oknem nebo vyčištěným kobercem se připravujete o někdy zbytečně během dne nabyté kalorie. Takže uklízejte, uklízejte, uklízejte a mějte na paměti, že si pohybem zvyšujete zásoby endorfinů (tzv. hormonů štěstí) v mozku. Bude vám fajn a budete mít čisto a s příjemnou vůní s domácnosti.
První zatěžkávací zkouškou ještě před Vánocemi je Mikuláš. Mnoho z nás má doma malé děti, které každoročně zásobujete mísou nebo pytlíkem sladkostí. Většinou je jich tolik, že ještě o vánočních svátcích je pytlík poloplný. Zkuste vaše děti odměnit trochu jinak. Jeden mikulášský perníček připomínající veselý svátek jistě v pytlíčku chybět nebude, ale jinak je lépe děti obdarovávat ovocem a ořechy. Například netradiční ovoce jako papája, tamarilo, karambola, maracuja, pomelo, physalis, kumquat nebo litchi může být pro děti zajímavější než obyčejná čokoláda. Když do balíčku přidáte ještě sušené ovoce (nepřislazované, nejlépe nesířené – zakoupíte v prodejnách se zdravou výživou) a ořechy, budou děti nadšené a překvapené.
Základem úspěchu jak nepřibrat přes vánoční svátky, je držet se hesla „co nevidím, to nejím“. Proto se naučte dávat na stůl cukroví a jiné pochutiny až v okamžiku, kdy přichází návštěva, kterou pohostit musíte. V opačném případě nechejte stůl prázdný, spíše ho doplňte hezkými vánočními dekoracemi a vonnými svíčkami. Pokud si chcete dopřát příjemné popití kávy s drobnou sladkostí, dopřejte si cukrovinky z vlastních připravovaných surovin. Budete přesně vědět kolik jakých potravin je obsaženo v jednotlivých druzích a pravděpodobně toho nesníte tolik.
Už při samotné přípravě cukrovinek neochutnávejte. Víte přece dostatečně jak chutná sušené ovoce, ořechy, linecké cukroví nebo vanilkové rohlíčky. Za ta léta jste snědli, troufám si říct kila těchto pochutin. Budete-li si vybírat druhy cukroví, které budete péct, raději volte cukroví s cukrem než s tukem. Například linecké těsto stejně tak jako cukroví plněné krémem, obsahuje velké množství tuku a tím také energie. Vhodnější je třeba odpalované těsto plněné nízkotučným krémem nebo kuličky ze sušeného ovoce obalené v kokosu a podobně. Fantazii se meze nekladou a i na internetu je takových receptů nepočítaně. Jen si vybrat. Někdy stačí klasické recepty upravit, například vybrat méně tučné varianty nebo cukr nahradit nekalorickým sladidlem. Cukroví po dopečení ukládejte mimo dosah vašich očí.
I v době svátků lze vyšetřit čas pro pohybové aktivity. Naplánujte si chůzi do supermarketu pěšky místo vozem, jindy pár dní jezděte hromadnou městskou dopravou spolu s pěší chůzí do zaměstnání nebo se večer místo televize projděte s manželem či zvířecím miláčkem podívat na váš městský či venkovský vánoční stromeček. Budete se cítit mnohem lépe a i nahromaděný stres z vás lépe opadne.
Štědrovečerní stůl by neměl vypadat, jako ubrousku prostři se a ukaž, co všechno umíš. Bude dobře dohodnout se předem s ostatními účastníky stolování, zda dáte přednost klasice nebo si letos večerní hodování zpříjemníte novinkou. Pokud dáváte přednost klasice, určitě je možné rybí polévku udělat lehčí bez zásmažky, stejně tak bramboračku, houbovou či čočkovou polévku lze odlehčit. Kapr na náš český stůl rozhodně patří, a přestože jde o tučnou rybu, obsahuje také velmi důležité omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, a proto není nutné se ho zříkat. Může však být připravený jinak než smažený v těstíčku či trojobale. Klidně ho můžete předem naložit v mléce nebo smetaně spolu s kořením a na stůl podávat vařený v páře. Samozřejmě ho lze nahradit jinou rybou podle vlastního výběru, krůtím a kuřecím masem. Opět bez klasického smažení. Bramborový salát nesmíchávejte s majonézou ani v light verzi. Jen ti, kteří si opravdu neumí bramborový salát představit bez bílého vzhledu, mohou použít spolu s light majonézou i bílý jogurt. Kaloricky se hodnota salátu velmi výrazně sníží a i zažívací problémy nebudou tak časté. Po těchto chodech si dopřejte například dobrý zelený čaj a nespěchejte na další jídlo. Dokonce ani kávu není vhodné podávat ihned v okamžiku, kdy ještě vnímáte chuť posledního sousta. Zapíjejte jídlo až 15 minut po posledním polknutí nebo si raději dopřejte několik doušků ještě před jídlem. Vhodná je čistá neperlivá voda nebo případně ředěný džus. Při pojídání sladkostí během večera si uvědomujte energetickou hodnotu jídla. Nechejte na stole cukrovinky pro všechny členy rodiny, kteří s vámi budou štědrý večer trávit, ale pro sebe si odložte na malý talířek tak, abyste věděli kolik toho ještě můžete sníst. Možná budete velmi překvapeni, jak je příjemné dopřát si pocitu, že si můžete ochutnat od každého druhu kousek a mít na jeho konzumaci i příjemné těšení.
Pokud se týká návštěv u rodiny a přátel během svátků, nebojte se říci, že už máte dost nebo že nemáte chuť. Vytipujte si předem několik kousků, které vás na sváteční míse nejvíce lákají a ty si můžete během večera nebo odpoledne vyzkoušet. Nenechejte se rozhodit výrokem „od rána peču a vařím, konečně jste taky, aby to měl kdo sníst“. Uvědomte si, že jde především o vaši váhu a psychiku, a až budete v novém roce stát na váze, budete to vy, kdo bude pyšně vzdorovat okolním pohledům sousedů, kamarádů a rodiny a rozhodně se nebudete stydět křiknout nahlas, že vy jste nepřibrali ani kilo!
Ani silvestrovské oslavy nemusejí vypadat, jako že od 1. ledna přijde hladomor, a tak si děláte tukové zásoby. Nachystejte si spoustu dobré čerstvé zeleniny na talířky, tvrdší zeleninu můžete prohnat krátce párou, doplňte stůl libovou kuřecí a krůtí šunkou, tvrdý sýr pouze 20% t.v.s., na tavené sýry rovnou zapomeňte, přidejte například olivy, ořechy a pomazánky můžete tvořit z tvarohu spolu s česnekem, tuňákem ve vlastní šťávě místo oleje, vařených vajec.Mažte je na celozrnné pečivo velmi tence krájené. Musíte-li používat tuk, tak pouze rostlinný Perla TIP, Rama nebo Flora.
Alkohol si dopřejte po celé svátky symbolicky, nejvhodnější je vinný střik z kvalitního suchého vína. Znalci vína mi jistě odpustí, že vás nabádám k takovému trestuhodnému pitvoření dobrého vína, ale nám jde především o to, abychom si svátky užili a přitom neměli pocit, že jsme o něco ochuzeni. Omlouvám se tedy ještě jednou, sama si ráda vychutnám kvalitní suché víno, a jste-li na tom stejně jako já, těšte se na půlnoc, kdy si můžete dopřát neředěnou skleničku ! A jak říká moje maminka „to těšení je stejně nejhezčí“.
Celé svátky se snažte jíst pomalu, na jídlo si udělejte čas, dodržujte pitný režim a těšte se na příští rok, jak budete v tomto příjemném duchu pokračovat. Každé deko, které se vám podaří shodit, může v celku za měsíc nebo celý rok, znamenat úbytek na vaší váze až o několik kilo. Možná ani svou změnu stravovacích návyků příliš nepocítíte. Až si budete dávat svá novoroční předsevzetí, zkuste raději myslet na rodinu, nedávejte si nesmyslné cíle jako každý rok, které stejně nejpozději v půlce ledna porušíte, spíš myslete na rodiče, na děti, že s nimi příští rok strávíte více času například na procházkách a budete si více povídat.
Přeji vám příjemné trávení vánočních svátků! 

Rubriky: Nutriční poradna | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jak přežít Vánoce a nepřibrat?

Dítě odmítá jíst!

V poslední době se mi v poradně množí dotazy rodičů, jak správně postupovat, když dítě odmítá jíst. Není snadné jednoduše poradit, protože je vždy třeba nejprve správně posoudit, zda opravdu dítě odmítá stravu, nebo jde jen o pocit rodičů, kteří by rádi, aby jejich dítě jedlo více.

Jako první doporučuji posouzení prospívání dítěte dle percentilových grafů (růstových grafů), které jsou uvedeny v dodatku očkovacího průkazu dítěte. Zde se posuzuje prospívání dítěte vzhledem k váze, ale i výšce a obvodu hlavy. Samozřejmě je důležité brát v úvahu genetické předpoklady dle rodičů a případně také porodní váhu dítěte.

Je-li prospívání dítěte v pořádku, nemusíte mít obavy. Dodáváte-li dítěti pestrou stravu, která obsahuje především zeleninu, obiloviny, ovoce, kvalitní maso, tučné mléčné výrobky a luštěniny, není třeba se pozastavovat nad tím, že dítě odmítá mrkev, hrášek nebo nechce jíst maso. Každý z nás má jiné chutě a i dítě si umí říct, co mu chutná a co ne. Dokonce i stejně staré a stejně vážící dítě potřebuje různou energetickou potřebu denně. Je to velmi individuální.

Pokud vás znervózňují řeči maminek, babiček, sousedů nebo učitelů na téma to vaše děvče je nějak hubené, není nemocné? Nechcete ji vzít raději k lékaři? a podobně, nenechte se tím znepokojit. Vy sami nejlépe víte, co vaše dítě jí, jak kvalitně, a to, že u oběda nesní celou porci stejně jako Pepík od sousedů, nemá mít vliv na rozhodnutí vaše dítě začít do jídla nutit. Opět zde připomínám, že základem je však pestrá a vyvážená strava, aby se potřebné výživné složky mohly doplňovat.

Upozorní-li vás lékař, že dítě neprospívá nebo naopak má počínající problém s nadváhou, doporučuji řádně pročíst následující řádky a v případě, že nezjistíte chybu v jídelníčku a chování spojeném s příjmem potravy, obraťte se na výživového poradce.

  • Raději servírujte menší porce, než dítě požaduje. Je lepší požádá-li dítě samo o přidání, nebojte se, hladovět nebude.
  • Dítě při jídle ničím nerušte. Nespěchejte a nechejte si vždy dostatek času pro stolování. Nervozita způsobí nechuť a také žaludek se smrští.
  • Veďte si potravinový deník vašeho dítěte. Zapisujte i tekutiny a všechno co dítě sní během den. Budete možná překvapeni, jak vysoce kalorické jsou dětské sušenky nebo ovoce. Pokud jich dítě sní na svačinu více, nedivte se, že po té nechce obědvat nebo večeřet.
  • Správné je načasování jídel. Snídaně nemusí být ihned po probuzení, některé děti potřebují po ránu dostatek času. Svačina by měla být menší, aby dítě mělo větší chuť do oběda, odpolední svačina doplňková a večeře opět ne těsně před spaním. Dodržujte časové rozestupy přibližně stejné.
  • Klidně nechejte dítě jíst i rukou. Ovládat přípor může být pro dítě zpočátku velmi stresující. Vše ale s mírou, dítě by nemělo s jídlem házet nebo je cpát do květináče. V takových projevech ho usměrněte.
  • Pokuste se dítěti podávat jídlo barevné, lákavé i svým servírováním.
  • Nestarejte se o podivné chutě svého dítěte. Klidně jej nechejte namáčet sušenku do omáčky nebo pečivo do pudingu. Dítěti to neublíží, a když mu to chutná, proč ne. I to patří k prozkoumávání všech zákoutí velkého světa.
  • Ani pořadí jídel není problém. Má-li dítě rádo omáčku s masem a těší-li se na něj, klidně mu ji dejte jako první. Pokud i po té projeví zájem o polévku, není problém mu ji ještě naservírovat.
  • Dítě nechávejte od určitého věku spolupracovat na přípravě jídla. Možná nechce pít mléko, ale když vám pomůže připravit koktejl z banánu, který si samo rozšlehá vidličkou a ručním šejkrem smíchá s mlékem, určitě vás překvapí, kolik toho vypije.
  • Nevnucujte dítěti jídla, která víte, že nemá rádo. Dítěti je třeba nové chutě nabídnout až 10x než si je zařadí do pravidelného jídelníčku, ale pokud i po té odmítá například pohanku nebo červenou řepu, netrapte se tím. Jistě i vy máte oblíbené a méně oblíbené potraviny.
  • Nedávejte dítěti úplatky za to, když jídlo sní tak, jak vy si přejete. Děti jsou vnímavé a příště by očekávaly, s jakým novým nápadem přijdete. Vznikl by začarovaný kruh, ze kterého by se děti příliš nenaučili.
  • Důležité je vnímat, co dítě během dne pije. Pokud celý den pije sladké nápoje, případně mléčné, nedivte se, že nemá chuť k večeři.

Přeji vám rodičům hodně trpělivosti a než se budete na  vaše děťátko zlobit, že špagety s kečupem má nejen na oděvu, ale  i ve vlasech, zavzpomínejte, jak vaši rodiče bojovali s vámi :-) .

 

 

 

 

Rubriky: Nutriční poradna, O dětech a pro děti | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Dítě odmítá jíst!

Kde získat základní informace o výživě dětí?

Jste-li zodpovědný rodič, jistě vás zajímá, jak správně stravovat vaše dítě. Základní představu o skladě jídelníčku pro naše nejmenší můžete získat na těchto internetových portálech: www.vyzivadeti.cz , www.hravezijzdrave.cz a www.pridejseknam.webnode.cz .

V případě vašich dotazů jsem vám i já k dispozici na internetovém portále www.emimino.cz/poradny/vyziva/ .

Z důvodu vysokého pracovního vytížení byla poradna na čas uzavřena. Ve starších dotazech však můžete nalézt váš aktuální problém s odpovědí. Pokusím se poradnu obnovit jakmile to bude možné. Děkuji za pochopení.

 

Rubriky: Nutriční poradna, O dětech a pro děti | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Kde získat základní informace o výživě dětí?

Česko se hýbe – AKCE!

Speciální nabídka FISAF FITNESS COLLECTION – cena setu 495,- Kč / 1 DVD ZDARMA!

Info na http://ceskosehybe.fisafworld.com/News/FISAF-FITNESS-COLLECTION.html Celý příspěvek

Rubriky: Nutriční poradna | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Česko se hýbe – AKCE!

Kolostrum v kapslích

Látky obsažené v mateřském mléce výrazně posilují imunitní systém. Pro posilování imunity ale v praxi využijete především kravské kolostrum, které je k dostání na trhu ve formě kapslí nebo prášku.  Je bez vedlejších účinků a mohou ho užívat i děti od 3 let. V kolostru je obsaženo přes dvacet protilátek. Mimo jiné proti bakteriím Escherichia coli a bakteriím druhu Salmonella,  Streptococcus, Staphylococcus a Cryptosporidia, které bývají příčinou nebezpečných chorob, ale zdravý organismus si s nimi umí poradit i bez další pomoci díky správně fungujícímu imunitnímu systému.

Pro sportovce je významné zjištění, že při podávání kravského kolostra sportovci při tréninku zvýšili koncentraci růstového faktoru napomáhajícího růstu svalů. Důležité je při podávání 20 g kolostra denně intenzivní fyzická zátěž minimálně 3x týdně.

 

Rubriky: Nutriční poradna | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Kolostrum v kapslích

Sportovní výživa

Autor: Nancy Clark

Kniha je psána velmi poutavým a  lehce odborným textem. Najdete v ní odpovědi na otázky týkající se glykemického indexu, aminokyselin, energetických a sportovních nápojů, svalových křečí, nedostatku sodíku, regeneračních potravin, ale také tipy, jak tyto informace prakticky začlenit do sportovní i běžné výživy a tréninkového programu.

Kniha velmi dobře poslouží těm, kteří si potřebují upravit svůj jídelníček ve prospěch zdravějšího způsobu stravování, tak těm, kteří potřebují redukovat svoji hmotnost, ale především sportovcům, kteří si neví rady se svým vyváženým a sportovně vhodným jídelníčkem k posílení jejich výkonů.

Rubriky: Nutriční poradna | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sportovní výživa

Výživové poradenství u dětí do dvou let

Autoři: MUDr. Eva Kudlová, CSc. a MUDr. Anna Mydlilová

Kniha vznikla za pomoci nemocnice na Homolce v Praze. Po přečtení získáte ucelený přehled o výživových doporučeních týkajících se dětí do dvou let, tedy o kojení, prvních příkrmech, odstavování, výživě v průběhu nemoci apod. Také se zde dočtete o hygieně přípravy pokrmů nebo o mýtech a pověrách, které doprovází rodiče na každém kroku, a ztěžují jim jejich správnou volbu.

V nepřeberném množství publikací, které se na českém trhu vyskytují mohu tuto knihu jako jednu z mála doporučit všem rodičům, kterým není lhostejný způsob výživy jejich dítěte.

 

Rubriky: Nutriční poradna, O dětech a pro děti | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Výživové poradenství u dětí do dvou let